Co to jest?

Przytoczone rozważania prowadzą do wyodrębnienia dwóch podstawowych zbiorów funkcji opakowań, a mianowicie: funkcji pierwotnych i funkcji wtórnych Podział taki jest w dużej mierze zbieżny z ewolucją opakowań i opakowalnictwa. Funkcje pierwotne stanowią warunek konieczny, by dany wyrób mógł należeć do zbioru opakowań. Odnoszą się do relacji, zachodzących dwustronnie między układami: zawartość – warstwa zewnętrzna oraz zawartość – warstwa zewnętrzna – środowisko, w jakim układ ten się znajduje. Funkcje wtórne natomiast dotyczą celowo wyodrębnionych wybranych elementów zbioru, tworzących opakowania, które to zostają wykorzystane lub ukształtowane w taki sposób, że stają się istotne lub pomocne w wielu dziedzinach gospodarczych. Są ważnym czynnikiem, umożliwiającym lub ułatwiającym szereg działań, mieszczących się w takich zbiorach, jak: logistyka, marketing, ekologia itp. Funkcje te przy zachowaniu zadań pierwotnych odnoszą się przeto do relacji, zachodzących między dwoma lub kilkoma oddzielnymi, odrębnie istniejącym zbiorami.

Marketing to zjawisko znane nie od dziś. Zrodził się w wyniku komplikacji życia gospodarczego. Nowo powstałe potrzeby stały się podstawą jego rozwoju a zarazem impulsem do gromadzenia oraz porządkowania wiedzy o tym zjawisku. Jako odmienny od tradycyjnych schematów działań na rynku stał się on przedmiotem wnikliwych badań naukowych i intelektualnych przemyśleń. Wzbogacało to marketing, a dzięki temu coraz lepiej przystosowywało go do zaspokajania potrzeb życia gospodarczego.Marketing jest związany z procesami racjonalnego postępowania na rynku oraz odpowiada wyzwaniom współczesnej gospodarki rynkowej w tej dziedzinie. U źródeł marketingu leży kreatywne myślenie firm i organizacji o nabywcach towarów bądź usług oraz o potrzebach, jakie u tych nabywców można zaspokoić. Taki rodzaj myślenia jest natomiast podstawą wyboru (zwykle świadomego) zachowań umożliwiających celowe skojarzenie zaspokojenia potrzeb klientów z nader efektywnym wykorzystaniem wszystkichdostępnych środków. Przedmiotem wyboru są metody, instrumenty i działania, które wespół tworzą metodyczną oraz instrumentalno-czynnościową strukturę marketingu. Dążenie do wykorzystywania marketingu jest wyrazem tendencji do zwiększania stopnia racjonalności postępowania na rynku.